ساییدگی مفصل ران

ساییدگی مفصل ران به چه دلایلی ایجاد می شود علایم این عارضه چیست درمان این عارضه چیست

ساییدگی مفصل ران

ساییدگی مفصل به طور کلی به عارضه ای گفته می شودکه مفصلی که وزن تحمل میکند به تدریج دچار تخریب شود. ساییدگی مفصل ران به طور عمده سبب تخریب غضروف مفصلی می شودهرچند که باعث تغییراتی در استخوان زیر مفصل،کپسول مفصلی و لیگامان ها هم می شود. در نتیجه ی ساییدگی فضای مفصلی از دست می رود که همین باعث بروز علایم می شود. 10درصد افراد بالای 65سال دچار ساییدگی آن می شوند که نیمی از این افراد درد بسیاری را گزارش می دهند.بعد از زانو،مفصل ران بیشترین احتمال ساییدگی و بروز درد را بین مفاصل بدن دارد.

برخی عوامل احتمال بروز این عارضه را افزایش می دهند.مانند

چاقی، افزایش سن، ضربه به مفصل ران که باعث شکستگی یا آسیب شده باشد، سبک زندگی کم تحرک، پایین بودن سطح ویتامین دی و پتاسیم در بدن و... .همچنین زنان به طور کلی بیشتر از مردان در معرض آسیب می باشند.

علایم:

دردی که با سرما شدیدتر می شود، درد بیشتر در ناحیه باسن و کشاله ران حس می شود، درد پیشرفت تدریجی دارد تا اینکه در موارد شدید و پیشرفته درد شبانه هم دیده می شود. این بیماران معمولا سفتی صبحگاهی را تجربه می کنند که با شروع حرکت رو به بهبودی می رود. احساس قفل شدگی و خش خش هنگام حرکت نیز از علایم شایع است. در بسیاری از بیماران به علت تغییرات مفصلی و ضعف عضلات بخشی از دامنه حرکتی از بین می رود.

درمان و پیشگیری

درمان های دارویی و غیر دارویی مختلفی برای کاهش علایم و کنترل وضعیت بیمارن استفاده می شود. در مرحله اول باید برای جلوگیری از پیشرفت این وضعیت به بیمار آمورش هایی داده شود مانند آموزش حرکاتی که کمتربه مفصل ران آسیب می زنند، تاکید بر کاهش وزن و... .

درمان های دارویی شامل گستره ای ازمسکن ها، داروهای غیر استروییدی و درشرایط حاد، تزریق کورتیکواسترویید به داخل مفصل می باشد. در شرایط حاد و پیشرفته توسط جراح عمل تعویض مفصل ران صورت می گیرد اما بسیاری از بیماران با درمان فیزیوتراپی مناسب و پیشرفته بهبودی قابل توجهی می یابند.

فیزیوتراپیست در وهله اول در جهت کاهش درد و افزایش عملکرد مفصل ران می کوشد.

فیزیوتراپیست با آموزش تکنیک های کنترل درد به بیمار او را برای داشتن اوقات راحت تر مابین جلسات فیزیوتراپی کمک می کند. نقش تمرین درمانی در کنترل این وضعیت بسیار مهم است.

فیزیوتراپیست با بررسی دقیق وضعیت کلی بیمار برنامه تمرین درمانی اختصاصی او را طراحی می کند.درمان های دستی مانند آزاد سازی بافت نرم و کشش آن، متحرک سازی مفصل و سوزن خشک که توسط فیزیوتراپیست مجرب انجام می شوندبطور چشمگیری در کنترل درد و بهبود وضعیت بیمار نقش دارند.

نویسنده :فیزیوتراپیست مریم طاهرپور