اختلالات ساکروایلیاک(مفاصل طرفی لگن)

اختلالات مفصل ساکروایلیاک چیست؟ دلایل بروز این عارضه چیست؟ چه درمان هایی برای تسکین درد این عارضه در نظر گرفته می شود؟

اختلالات مفصل ساکروایلیاک(مفاصل طرفی لگن) سندرم اختلالات مفصل ساکروایلیاک عامل کمردرد در 15 تا 30 درصد بیماران است.درد ناشی از این سندرم معمولا در پایین کمر احساس می شود اما ممکن است به نواحی دیگر مانند کشاله ران، پشت ران و زانو و گاهی تا پشت و قسمت خارجی ساق پا و مفصل مچ و انگشتان منتشر شود. تغییراتی که به دلیل افزایش سن در بدن اتفاق می افتد مانند ساییدگی مفاصل و شل شدگی رباط ها، همچنین حوادثی مانند زمین خوردن از ناحیه باسن، فعالیت هایی مانند دویدن زیاد یا بلندکردن اجسام سنگین از عوامل ایجاد این سندرم به شمار می روند. زنان باردار نیز به دلیل ترشح هورمون هایی که در زمان بارداری باعث شل شدن رباط های بدن می شوند، بسیار در معرض آسیب های این مفصل می باشند. از علایم شایع این مشکل، درد در ناحیه کمر، باسن، پشت ران و همچنین مشکل در نشستن های طولانی مدت می باشد. درمان دارویی خاصی برای این سندرم پیشنهاد نشده است و فیزیوتراپیست در درمان این عارضه در خط اول درمان قرار دارد. در فاز حاد با استفاده از یخ و سایر مدالیته های ضدالتهابی فیزیوتراپیست می کوشد علایم بیمار را کاهش دهد. در مواردی که بی ثباتی در لگن ایجاد شود ممکنه است فیزیوتراپیست استفاده از کمربندهای حمایت کننده لگنی را به بیمار پیشنهاد دهد. اهداف مهم درمان این عارضه با ورزش ها، تکنیک های متحرک سازی مفصل و تکنیک های جااندازی مفصل به دست می آیند. در درمان سندرم مفصل ساکروایلیاک علاوه از جااندازی این مفصل، راستای مهره های کمری نیز باید بررسی شود و درمان این دو به صورت همزمان صورت بگیرد. بررسی هرکدارم از این مشکلات و ارتباط آنها با یک دیگراز لزومات یک درمان مناسب و موثر است که این امر توسط یک فیزیوتراپیست مجرب می تواند صورت بگیرد نویسنده:فیزیوتراپیست مریم طاهرپور.