نرمی غضروف کشکک زانو

کندورمالشیا چیست؟ علت بروز این عارضه چیست؟ چه درمانی برای این عارضه در نظر گرفته می شود؟

نرمی غضروف کشکک زانو(کندور مالشیا)

کندورمالشیا یکی از شایع ترین علل درد جلوی زانو در جوانان است. این ضایعه به حالتی گفته می شود که غضروف کشکک زانو تحت تغییرات فیزیکی و بیومکانیکی قرار بگیرد که این تغییرات منجر به نرمی، تورم و درنهایت فرسایش غضروف می شود. این ضایعه بسیار شایع است بطوری که در ایالات متحده از هر 4 نفر یک نفر به این عارضه مبتلاست. غضروف کشکک زانو به حرکت کافی و مناسب آن در مفصل زانو کمک می کند و تضمین کننده ی دامنه ی حرکتی کامل زانو است. وارد شدن نیروهای قوی و مداوم به سمت خارج زانو باعث اختلال خونرسانی قسمت داخلی زانو می شود و به تدریج موجب ساییدگی مفصل خواهد شد. علت دقیق این عارضه به خوبی مشخص نیست اما گمان می رود که وارد شدن ضربه به زانو ممکن است باعث خارج شدن کشکک از مسیر طبیعی خود در حین حرکات زانو شود و همین امر به مرور زمان باعث وارد شدن نیروها در جهت نامناسب به کشکک و در نتیجه آسیب غضروف مفصلی شود. کندرومالشیا بطور کلی ضایعه ای است که بر اثر وارد آمدن فشار زیاد روی زانو و به هم خوردن راستای طبیعی استخوان های درگیر در مفصل زانو به وجود می آید. این به هم خوردن راستای طبیعی میتواند علت های مادرزادی یا اکتسابی مانند ضعف و کوتاهی برخی عضلات، ضربه، حرکات تکراری و التهاب، بد راستایی و ... داشته باشد. فیزیوتراپیست با معاینه دقیق فیزیکی و مشخص کردن علت صحیح ایجاد این ضایعه می تواند بر اساس آن، برنامه درمانی مناسب را برای بیمار طراحی کند. تقویت عضلات ضعیف شده، کش آوردن عضلاتی که دچار کوتاهی شده اند، آزادسازی بافت های درگیر به وسیله ی تکنیک های دستی مختلف، استفاده از لیزر برای کاهش التهاب و ... از جمله درمان هایی هستند که توسط فیزیوتراپیست برای بیماران مبتلا به کندرومالشیا استفاده می شوند. نویسنده :فیزیوتراپیست خانم مریم طاهرپور