تعویض مفصل زانو

در چه شرایطی تعویض مفصل زانو انجام می شود نقش فیزیوتراپی در بهبود عوارض این عمل چیست

تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو به عمل جراحی ای گفته می شود که در آن سطوح مفصلی زانو( انتهای استخوان ران و بالای استخوان ساق) با پروتزهایی جایگزین می شوند. همچنین حداقل یک قطعه از جنس پلی اتیلن به عنوان جذب کننده ی نیروهای وارده، در فضای مفصلی قرار می گیرد. در نیمی از موارد به علل مخلتفی ممکن است کشکک هم با یک پروتز جایگزین می شود. بیشترین موارد این عمل در افرادی که ساییدگی زانو دارند به هدف کاهش درد و افزایش عملکرد زانو انجام میگیرد. در افرادی که ساییدگی مفصل زانو دارند ممکن است تمام سطوح مفصلی تخریب شوند که در این صورت تعویض مفصل ضروری می شود. در واقع در فرایند ساییدگی غضروف مفصلی که سطح استخوان ها رو پوشانده است تخریب می شود و همین موجب افزایش اصطکاک بین سطوح و در نتیجه احساس درد می شود. عوامل مختلفی سبب ساییدگی زانو می شوند مانند چاقی، سابقه ی ضربه به زانو، عمل جراحی برداشتن منیسک،رماتیسم مفصلی و ... . درد بیشترین شکایت این بیماران است علاوه بر این خشکی مفصل و خش خش نیز از دیگر شکایات بیماران است که در نهایت به کاهش عملکرد منجر می شود. عمل جراحی تعویض مفصل زانو در زنان بیشتر انجام می شود و افزایش سن نیز در احتمال انجام آن تاثیر دارد. بعد از جراحی سفتی مفصل از مهم ترین مشکلات بیماران است. در واقع اکثر بیماران بعد از جراحی این مشکل را تجربه می کنند. از دیگر مشکلات رایج بیماران، لق شدگی و شکستگی پروتزهای مفصلی، دررفتگی مفصل، عفونت، آسیب عصب، درد در مفصل و ... است. بعد از جراحی باید به قرمزی، گرمی،وضعیت زخم، درد و ... اطراف مفصل توجه شود. فیزیوتراپی قبل و بعد از جراحی اهمیت زیادی دارد. فیزیوتراپیست با تقویت عضلات و کاهش التهاب مفصل به بهبودی سریع تر بیمار بعد از عمل کمک می کند. شواهد بسیاری مفیدبودن فیزیوتراپی بعد از جراحی را تایید میکنند. نقش مهم فیزیوتراپیست در 48 ساعت اولیه پس از عمل شروع می شود. انجام حرکات فعال و غیرفعال پای درگیر، آموزش راه رفتن به بیمار و ... از اقدامات مهم فیزیوتراپیست است که به سریع تر مرخص شدن بیمار از بیمارستان نیز کمک می کند. پس از مرخص شدن نیز فیزیوتراپیست با طراحی برنامه درمانی و تمرینی بیمار که بسته به شرایط هر بیماری متفاوت است به بهبود قدم قدم بیمار کمک می کند نویسنده فیزیوتراپیست سرکار خانم مریم طاهرپور.