لیزر تراپی

درمان با لیزر پرتوان، یک روش جدید برای رهایی از بسیاری از عارضه های دردناک می باشد. لیزر درمانی، سلول ها را با وارد کردن انرژی نور لیزر به بافت، تحریک می کند. لیزر پرتوان با قدرت بالا یک روش بدون درد، ایمن و نسبتا عاری از عوارض جانبی می باشد که از آن به عنوان یکی از شیوه های فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر و ستون فقرات و همچنین برای رفع درد های عصبی، عضلانی و اسکلتی استفاده می شود. مطالعات زیادی نشان می دهند که لیزر درمانی، فرایند بهبود یک زخم یا جراحت را تسریع می کند و همین اثر را بر روی درمان درد های عصبی، عضلانی و اسکلتی نیز دارد.

اثر لیزر درمانی بر بدن

اثرات زیستی (به دست آمده از مطالعات بالینی و آزمایشات) :

بافت آسیب دیده و ناکارآمد را تحریک به بهبودی می کند.

اثر ضد التهاب:

نور لیزر باعث تاخیر خون شاهرگی شده و همچنین دستگاه لنف را تحریک به فعالیت بیشتر می کند (مایعات مناطق متورم را خالی می کند). بنابراین باعث اِدِم و در نتیجه درد کم تر می شود.

ضد درد (اثر مسکن).

اثر لیزر بر روی سلول های عصبی جلوی انتقال پیام درد به مغز را گرفته و حساسیت عصب را کم تر می کند. همچنین مکانیزم تسکین درد طبیعی بدن را تحریک کرده که عبارت است از ترشح مقادیر زیاد اندورفین و انکفالین از مغز و غدد فوق کلیه.

تسریع فرایند ترمیم بافت و رشد سلولی.

لیزر درمانی پر توان با نفوذ عمیق در بافت، باعث سرعت بخشیدن به تولید مثل و رشد سلولی می شود. هنگامی که سلول های تاندون ها، استخوان ها، رباط ها و ماهیچه ها در معرض اشعه ی لیزر قرار بگیرند، تولید مثل و ترمیم آن ها سریع تر خواهد شد.

بهبودی عملکرد اعصاب.

بهبودی کند عملکرد اعصاب در بافت آسیب دیده، می تواند باعث بی حسی یا اختلال در عملکرد اندام های مختلف شود. لیزر به فرایند وصل شدن دوباره ی اعصاب شتاب داده و و دامنه ی پتانسیل عمل را به جهت بهینه سازی فعالیت عضلات، افزایش می دهد.

بهبود فعالیت های عروقی.

لیزر درمانی پر توان باعث ایجاد مویرگ های جدید در بافت آسیب دیده شده، فرایند بهبود را سرعت بخشیده، زخم ها را زود تر می بندد و بافت اسکار را کاهش می دهد.

کاهش تشکیل بافت فیبروز

. لیزر درمانی با قدرت بالا، تشکیل بافت اسکار ناشی از بریدگی، خراش، سوختگی یا جراحی را کاهش می دهد.

ترمیم سریع تر زخم ها.

لیزر درمانی پر توان تولید فیبروبلاست (واحد های سازنده ی کلاژن که در ترمیم زخم مورد نیازند) را تحریک می کند.

کاربرد های لیزر درمانی

لیزر پرتوان در هر دو نوع عارضه ی مزمن و حاد کار آمد است. ازجمله درمان کمردرد با لیزر و درمان دردهای پشت و گردن، تاندونیت، آسیب های ورزشی، درد آرنج و آرنج تنیس بازان و آسیب های کشش مکرر مانند سندرم تونل کارپ.

تحقیقات  اخیر نیز اثر گذاری موثر لیزر پرتوان روی عارضه های دردناکی چون فیبرومیالژیا، میگرن، سر گیجه، استئوآرتریت و آرتروز روماتوئید را نشان می دهند.

عارضه های درمان شده توسط لیزر درمانی با قدرت بالا