نقاط ماشه ای(trigger point )

نقاط ماشه ای (تریگر پوینت)

نقاط ماشه ای ، نقاط خاصی هستند که عضلات اسکلتی بدن (عضلات گردن،کتف،شانه ها،کمر،تنه،اندام های فوقانی و تحتانی و...)قرار دارندکه در لمس حساس بوده به نحوی که اعمال فشار در آن قسمت عضله منجر به درد تیر کشنده (ارجاعی) یا درد در همان نقطه میگردد.میزان شیوع نقاط ماشه ای خیلی زیاد می باشد و در حدود 50-60 درصد بیماران مراجعه کننده به کلینیک های فیزیوتراپی را تشکیل می دهند .

سندروم درد میوفاسیال چیست ؟

سندرو درد میوفاسیال میتواند به دنبال نقاط ماشه ای ایجاد گردد.کل سیستم عضلانی بدن به وسیله ی شبکه ای به نام فاسیا به هم مربط  می شوند و درگیری عضلات اسکلتی به صورت تریگر پوینت می تواند فاسیا را درگیر کند و باعث سندروم درد میوفاسیال گردد.

راه های تشخیص trigger point (تریگر پوینت) کدامند؟

سندروم درد میوفاسیال و تریگر پوینت از طریق تست های آزمایشگاهی و الکترومیوگرافی قابل تشخیص نیست و با لمس ساده توسط فیزیوتراپیست با تجربه قابل تشخیص می باشد.

علل ایجاد کننده ی تریگر پوینت کدامند؟

•    اختلالات وضعیت بدن.
  •    کار کشیدن بیش از حد از عضلات و فشار بیش از حد به عضلات.
  •    تمرینات تکراری بدون استراحت (overuse) مثل خیاطان ،نقاشان ساختما هان، تایپیست ها
  •    علل تغذیه ای ، کمبود ویتامین های گروه B ،ویتامین C ،کمبود کلسیم در خون ، کمبود آهن ،کمبود ویتامین D3
  •    بیماری های عفونی ، کم کاری تیروئید ، ضایعات بدخیم و افت قندخون(hypoglycemia )
  •    استرس و اضطراب
  •    تروما و همچنین عوامل محیطی مثل سرما ، گرما ، رطوبت و شرجی بودن هوا

علائم عضله ای که تریگر پوینت (trigger point )دارد چیست؟

درد های عضلانی ، بی حسی ، گاهی مورمور ، حساسیت به لمس ، کوتاهی ماهیچه و کاهش حرکت مفصل ، ضعف ماهیچه.

نکته : هر درد عضلانی تریگر پوینت نیست و هر trigger point (تریگر پوینت )باعث درد عضلانی نمی شود.

درمان های تریگر پوینت کدامند؟

در فیزیوتراپی از روش هایی مثل فشار درمانی (ischemic compression ) ، سوزن خشک (dry needling ) ، امواج التراسوند (us) ، tens ، حرکات کششی ، ورزش درمانی و گرمای مرطوب برای درمان این بیماران استفاده میشود که به درمان های فیزیوتراپی پاسخ خوبی می دهد.

نکته : داروهای غیر استروئیدیی هیچ گونه تاثیری در درمان  trigger point ندارد.

تمامی درمان های فوق در کلینیک فیزیوتراپی آفتاب انجام میگردد.

نویسنده : فیزیوتراپیست ابوالفضل فارسی،نظام پزشکی ف-1959