درد های شانه (علل،علائم،درمان)

دردهای شانه(علل،علائم،درمان)

درد شانه می تواند چندین علل مهم داشته باشد ،شانه از عضلات ، تاندون ها ،عروق خونی و اعصاب،استخوان ها ،کپسول مفصل و غضروف تشکیل شده است.درگیری هر کدام از این بافت ها میتواند منجر به شانه درد شود.گاهی اوقات درد سایر نواحی مثل گردن،قلب،دیافراگم کیسه صفرا،کبد و ریه ها میتواند منجر به شانه درد شود که خیلی شایع نمی باشد.

-گاهی اوقات  وجود صدا (clicking ) در شانه و کتف میتواند نشانه اختلال دنده باشد.

-یکی از علل شانه درد آسیب های ورزشی و فعالیت های شغلی میباشد ، در آسیب های ورزشی درگیری تاندون ها و دررفتگی ها شایع میباشد.

هر کدام از اعضای داخلی بدن مثل کبد ،روده ها ،کیسه صفرا ،معده و...دارای حرکات خاص خود می باشند .در صورتی که حرکات آنها در اثر عوامل مختلف محدود شود باعث کمردرد و گردن درد و شانه درد و ...می شوند.

شانه ی منجمد( frozen shoulder)

بیمار از درد مبهم و گنگ در شانه شکایت می کند

نکته:یکی از مواردی که در درد شانه باید مورد توجه قرار گیرد ، وضعت قرار گیری کتف ها ، مهره های پشتی ، دنده ها و حتی لگن میباشد.اختلال در وضعیت کتف ها ،دنده ها و مهره های پشتی میتواند باعث فشار به تاندون های شانه و شانه درد گردد.

درمان های شانه درد چیست؟

-در رفتگی و بعضی شکستگی ها را پزشک جا می اندازد و سپس یک دوره بی حرکتی و بعد از آن فیزوتراپی برای بازیابی حرکت های عادی و توان عضلات تجویز می گردد.

-در صورتی که آسیب های وارد شده به شانه جدی یا شرایط پیچیده باشد (مثل قرار گیری نامناسب استخوان ها ،پارگی شدید تاندون ها و بافت های نرم )ممکن است ا عمل جراحی برای درمان بیمار استفاده شود .

-گاهی پزشک با تجویز ضد التهاب به درد شانه کمک میکند.

یکی از مهم ترین درمان های شانه درد فیزوتراپی می باشد.فیزیوتراپیست باید ارزیابی دقیقی از مشکلات شانه به عمل آورد و علل درد شانه را مشخص نماید و با توجه به نوع مشکلات اقدام به درمان شانه درد نماید.از مهم ترین درمان های شانه درد ورزش درمانی میباشد.نوع ورزشی که به بیمار آموزش داده میشود باتوجه به نوع مشکل بیمار تاثیر بسیار زیادی در درمان شانه درد دارد.

نویسنده : فیزیوتراپیست ابوالفضل فارسی،نظام پزشکی ف-1959