کشیدگی تاندون های شانه(تاندونیت شانه)

یکی از مشکلات شایع در شانه تاندونیت شانه می باشد،که با مرحله التهابی دنبال میشود و تاندونیت ماهیت تخریبی داشته و در بیشتر موارد به علت خستگی بافت های ماهیچه ایجاد میشوند.

علل ایجاد کننده ی تاندونیت شانه کدامند؟

• حرکات تکراری و فعالیت های تکراری مثل مکانیک ها ، نقاش ها و تنیس بازان
  • وضعیت نامناسب مثل کایفوتیک(افزایش قوز پشتی) یا شانه ی گرد شده(round shoulder )
  • ضربه های مستقیم،تصادفات،اختلالات ساختاری آکرومیون
  • در تاندونیت ، پارگی خفیف در تاندون اتفاق می افتد که به دنبال آن التهاب در تاندون ایجاد میشود.

علائم تاندونیت شانه چیست؟

• بیمار درد را در جلو شانه،خارج و گاهی در پشت شانه گزارش میدهد،که با حرکت شانه و فعالیت ، درد افزایش پیدا میکند.
  • گاهی بیمار صدای مفصلی را گزارش میدهد.
  • اگر تاندونیت در مرحله حاد نباشدمعمولا بیمار در وضعیت استراحت درد ندارد وبیمار موقع خوابیدن به پهلو به روی شانه  ، درد را گزارش میدهد.

درمان تاندونیت شانه چیست؟

• استفاده از داروهای ضد التهاب،پزشک برای بیمار داروی ضد التهاب تجویز میکند.
  • استفاده از یخ جهت کاهش تورم
  • تمرینات پاندولی در دامنه ی بدون درد و ورزش های پاندولی شانه در دامنه ی بدون درد.
  • فیزیوتراپی در مرحله ی حاد و مزمن میتواند به رفع علائم بیماری کمک کند.در مرحله ی حاد از تنس (tens)جهت کاهش درد،اوالتراسوند(us) جهت کاهش التهاب و لیزر درمانی برای کاهش درد و التهاب استفاده میشود.
  • در مرحله ی مزمن از گرما میتوان استفاده نمود، تمرینات ورزشی با توجه به قوز پشتی ، وضعیت استخوان کتف و وضعیت استخوان بازو داده میشود.
  • اگر پارگی تاندون کامل باشد و بیمار ورشکار باشد و قصد انجام فعالیت های ورزشی را داشته باشد معمولا جراحی توصیه می شود.

نویسنده : فیزیوتراپیست ابوالفضل فارسی،نظام پزشکی ف-1959