آرنج تنیس بازان(tennis elbbow)

آرنج تنیس بازان(tennis elbow)

یکی از شایع ترین مشکلات درناحیه آرنج می باشدکه حدود 7درصد از آسیب های ورزشی را به خود اختصاص می دهد،سن شایع بروز آن 40-50 سالگی است.یکی از شایع ترین اختلالات ناحیه ی آرنج درگیری اتصلات فوقانی اکستانسور(راست کننده) و فلکسور(خم کننده) مچ دست می باشد،در این آسیب تاندونی علاوه بر تاندون استخوان هم درگیر می شود،این تاندونیت در اثر استفاده ی بیش از حد از اندام ایجاد می شود.

مهم ترین علل تاندونیت آرنج چیست؟

• استفاده ی بیش از حد از آرنج و وارد کردن فشار زیاد به آرنج
  • در افراد بالای 35 سال به علت کاهش انعطاف پذیری بافتهای عضلانی و تاندون ، تاندونیت بیشتر می شود .بنابراین انجام ورزش های کششی می تواند در پیشگیری از تاندونیت شانه موثر باشد.
  • نکته : این بیماری پایدار بوده و بهبودی خودبخودی ندارد و اگر بیمار درمان نگیرد و به فعالیت های خود ادامه دهد یک التهاب مزمن ایجاد می شود که درمان آن در صورتی که شدید باشد به زمان زیادی احتیاج دارد.

علائم آرنج تنیس بازان چیست؟

درد با فعالیت هایی که نیاز به گرفتن اجسام با دست دارد ، زیاد میشود مثل ریختن شیر در گالن، بلند کردن فنجان قهوه، بلند کردن ساک و چمدان، کارهای شدید دستی، حرکات مرتبط با شغل مثل نوازنده  ی موسیقی، استفاده از کامپیوتر و ورزشهای مختلف،محل درد در خارج آرنج و محل اتصال تاندون به استخوان می باشد.

بیماران از نظر شدت علائم به سه گروه تقسیم بندی میشوند: در گروه 1 و 2 درد آرنج با فعالیت تشدید میشود و در استراحت درد خفیفی دارند و قادر به انجام فعالیت های عملکردی خود می باشند. و بعد از دوره ای استراحت درد آنها کم میشود این دو گروه به درمانهای فیزیوتراپی و غیرجراحی (دارویی) جواب میدهند.

گروه سوم:  در شب و استراحت نیز درد دارند و فعالیت آنها کاملاً مختل می شود بهترین درمان برای این گروه جراحی می باشد.

درمان آرنج تنیس بازان چیست؟

درمان های غیر جراحی شامل تجویز داروی ضد التهاب توسط پزشک  و درمان فیزیوتراپی می باشد.

در فیزیوتراپی از لیزر درمانی ،اوالتراسوند،ورزش درمانی (کشش عضلات کوتاه شده، تقویت عضلات ضعیف شده) و ICE  (یخ) استفاده می شود.

و همچنین محدود کردن فعالیت بیمار و تجویز استراحت جز اصول درمانی می باشد. فیزیوتراپیست به بیمار آموزش هایی در خصوص نحوه ی انجام فعالیت های روزمره می دهد.

• بهتر است بیمار از یک آرنج بند طبی جهت کاهش فشار بر روی تاندون استفاده نماید.(آرنج بند طبی مخصوص آرنج تنیس بازان) یا از یک مچ بند آتل دار جهت محدود کردن حرکات مچ دست استفاده نمایید.
  • زمانی بیمار میتواند به فعالیتهای قبلی خود برگردد که درد بیمار کاملاٌ از بین رفته است و در حرکات مقاومتی و کششی دردی ندارد و به اندازه کافی قوی شده باشد ، دوره ی درمان کامل ممکن است 2 ماه طول بکشد.
  • نویسنده : فیزیوتراپیست ابوالفضل فارسی،نظام پزشکی ف-1959