معرفی روش های نوین در فیزیوتراپی

ابوالفضل فارسی در گفتگوبا آفتاب شیراز تشریح کرد :

فیزیوتراپی در چه مواردی کاربرد دارد؟

مهم ترین کاربرد درمانی فیزیوتراپی در بیماری ها و اختلالات ارتوپدی می باشدکه حجم زیادی از مراجعه کنندگان به کلینیک های فیزیوتراپی را تشکیل می دهندو همچنین در بیماری های مغز و اعصاب ،آسیب های ورزشی ، روماتولوژی (مفاصل)،تنفسی و قلبی،بیماری های زنان،اطفال،بیماری های پوستی و اعمال جراحی موثر می باشد و این گسترده بودن خدمات فیزیوتراپی را نشان می دهد.

در فیزیوتراپی از چه روش ها و متد هایی جهت درمان بیماران استفاده می شود؟

در فیزیوتراپی از روش های متنوعی شامل الکتروتراپی که شامل جریان های تحریک الکتریکی برای کاهش درد و تقویت عضلات عصبدار و بدون عصب و گرمای سطحی و عمقی، لیز تراپی،مگنت تراپی، آب درمانی، شاک ویو، تراکشن، درمانهای دستی، درای نیدلینگ (سوزن خشک) که یک روش جدید است و درمان دردهای عضلانی بسیار موثر می باشد و به همت والای انجمن فیزیوتراپی فارس و دانشکده توان بخشی شیراز با همکاری اساتید بزرگ در حال برگزاری می­ باشد وارد حیطه فیزیوتراپی شده است.

لازم به ذکر است که ورزش درمانی و پیشگیری از دردهای عضلانی و اسکلتی همراه با آموزش در زمینه داده شده بخش مهمی را به خود اختصاص داده است.

در زمینه مبحث پیشگیری چه توصیه هایی در شهروندان شیرازی جهت پیشگیری از دردهای عضلانی و اسکلتی دارید؟

با توجه به استفاده زیاد مردم از لپ تاپ و کامپیوتر و خودرو وکاهش فعالیت های بدنی پیشنهاد می شود که نحوه صحیح نشستن را رعایت کنند و همچنین استفاده از صندلی های مناسب و میز مناسب در محل کار و خانه را مد نظر قرار دهند.

جهت پیشگیری از دردهای عضلانی و اسکلتی، نحوه صحیح خوابیدن و استراحت کردن و ایستادن و راه رفتن و بلند کردن اجسام و استفاده از بالش و تشک مناسب را مد نظر قرار دهند. همچنین دیده شده است که یک سری از اختلالات عضلانی و اسکلتی با نوشیدن آب و مایعات مورد نیاز بدن ارتباط مستقیمی دارد که لازم است در این خصوص توجه شود.

پیشنهاد می شود کلیه شهروندان از تحرک مناسب و ورزش کافی برخوردار باشند و با توجه به احتمال افزایش ابتلا به پوکی استخوان در سنین مختلف لازم است در جهت پیشگیری مسائلی را مد نظر قرار دهند.

کلینیک فیزیوتراپی آفتاب در چه زمینه هایی فعالیت می­کند؟

در کلینیک فیزیوتراپی آفتاب بر اساس اعتقاد و باور به دگرگونی شیوه های درمان گذشته و جایگزینی فناوری نوین و روشهای مختلف از قبیل الکتروتراپی، مگنت تراپی، درمان های دستی، لیز تراپی، درای نیدلینگ و ورزس درمانی، درد های عضلانی و اسکلتی( همچون کمر درد، گردن درد، زانو، و شانه درد و..) درمان می شود.

اختلالات عملکرد دنده ها و سردرد ها با منشا گردنی که بحث جدیدی در حوزه ی فیزیوتراپی است مورد توجه، تشخیص و درمان قرار میگیرد. در این کلینیک آسیب عصبهای محیطی دست، پا ، صورت، و خشکی مفاصل ناشی از شکستگی ودر رفتگی ها و همچنین آسیب های ورزشی قابل درمان است.