آرتروز زانو(ساییدگی زانو)

بیماری آرتروز یا ساییدگی زانو معمولا از سن 45 سالگی شروع می شود و بتدریج پیشرفته می شود. آرتروز زانو در اثر تغییرات تخریبی در زانو شروع می شود

علل شایع ایجاد کننده آرتروز زانو:

شکستگی قدیمی در مفصل زانو

پارگی رباطهای زانو یا پارگی مینیسک

افرادی که به دلیل شغل خود در حالت چهار زانو یا دو زانو می نشینند.

افراد چاق

انحرافات زانو مثل واروس زانو (پای پزانتزی) و پای ضربدری ( والگوسی زانو)

علایم آرتروز زانو: درد مفصل زانو ، تورم، خشکی صبحگاهی، درد شبانه،صدای مفصل زانو، کاهش حرکت مفصل، وضیعت های دو زانو و چهار زانو نشستن به مدت طولانی، بالا و پایین رفتن ار پله و همچنین ایستادن طولانی مدت ، سبب تشدید درد می شود.

یکی دیگر از شکایات بیمار خشکی صبحگاهی می باشد که معمولا بعد از حرکت از بین رفته  و مجددا به دنبال تحمل وزن در وضعیت ایستاده یا راه رفتن طولانی ایجاد و زانو خشک و دردناک می شود.

درمان: فیزیوتراپی، دارو درمانی، مراقبت از زانو

کاهش درد

در فیزیوتراپی از گرمای مرطوب برای نرم کردن بافتهای خشک شده و همچنین از  یخ برای کاهش تورم و ورم استقاده می شود ، ورزش های  تقویت عضلات ضعیف شده و کشش عضلات کوتاه شده(ساق پا و پشت ران) استفاده می شود،درمان دستی برای بر طرف کردن خشکی مفصل زانو کاربرد وسیعی دارد.

راه رفت روزانه: بعد از کاهش درد بیمار روزانه 20 دقیقه پیاده روی نماید.

بیمار از چهار زانو و دو زانو نشستن خودداری کند.

آلبالو چه تاثیری بر روی آرتروز و ساییدگی مفصلی دارد

بر اساس یک تحقیق جدید آلبالو بیشترین مقدار آنتی اکسیدان را در بین میوه ها دارد و میتوان از آن در کنترل بسیاری از موارد آرتروز و ساییدگی مفصلی استفاده کرد. این مطالعه که در دانشکاه بهداشت و علوم اورگون Oregon Health and Science University صورت گرفته است 20 زن با سن بین 70-40 سال که مبتلا به آرتروز و ساییدگی مفصل بوده اند را مورد بررسی قرار داده است. مطالعه نشان میدهد که نوشیدن روزی دو لیوان آب آلبالو به مدت سه هفته میتواند بطور واضحی موجب کاهش التهاب شود.

آرتروز و ساییدگی مفصلی از بیماری های شایعی است که در سنین بالا موجب درد مفصلی بخصوص در مفاصل زانو شده و ناتوانایی های زیادی را برای فرد ایجاد میکند. در واقع آرتروز شایعترین نوع آرتریت یا التهاب مفصلی است. بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری تمایلی برای استفاده از داروهای ضد درد نداشته و از آثار احتمالی زیانبار این داروها نگران هستند. این خبر خوبی برای این دسته از افراد است تا با استفاده از یک ماده کاملا طبیعی بتوانند سلامت کلی خود را ارتقا داده و از التهاب مفصلی و دردهای ناشی از آن کم کنند.

دردهای مفصلی از مشکلات شایع در بسیاری از ورزشکاران است. آنها با فشارهای زیادی که به اندام و مفاصل خود وارد میکنند در معرض آسیب های غضروفی در مفاصل خود هستند. محققان ذکر میکنند مصرف آلبالو و بخصوص آب آن در حین ورزش میتواند تا حد زیادی خستگی و دردهای احتمالی ناشی از یک ورزش طولانی و خسته کننده را کم کند.

آنتی اکسیدان اصلی موجود در آلبالو که anthocyanins نام دارد میتواند در حد بسیاری از داروهای ضد التهابی درد بسیاری از بیماران را کاهش دهد. مطالعه این محققان نشان میدهد که مصرف مداوم آب آلبالو میتواند دردهای آرتروز را در بسیاری از بیماران تا 20 درصد کاهش دهد. آنتی اکسیدان موجود در این میوه میتواند دردهای عضلانی را هم کاهش دهد.