دیسک کمر

دیسک بین مهره ای چیست؟ دیسک از دو قسمت هسته و محیط اطراف هسته تشکیل شده است،هفتادو پنج تا نود درصد هسته را آب تشکیل می دهد،هسته مانند یک جذب کننده ی نیرو عمل می کند و سبب پخش و انتقال بار بین مهره ها می شود.دیسک از یک ماده ی ژله مانند در وسط تشکیل شده است دور تا دور آن را چند لایه ی الیاف محکم به صورت مدور احاطه کرده اند . آسیب به این الیاف موجب فتق یا بیرون زدگی دیسک میشود و به اعصاب نخاعی فشار وارد می کند،در افراد مبتلا به کمر درد دیسکی ، پاره شدن هر کدام از این لایه ها منجر به ایجاد یک حمله کمر درد حاد می شود و در نهایت با پاره شدن لایه های بیشتر ،روی اعصاب نخاعی فشار می آورد و موجب تحریک عصب سیاتیک می شود و باعث انتشار درد به لگن ، ران و ساق پا می شود.

چه عاملی باعث تشدید دیسک کمر می شود؟

خم شدن باعث فشار روی دیسک و برجسته شدن دیسک به سمت کانال نخاعی و اعصاب می گردد.به دلیل وضعیت نا مناسب بدن هنگام بلند کردن اجسام،ابتدا دیسک به رباط مهره فشار می آورد و سپس موجب  بیرون زدگی دیسک ،فشار روی نخاع و درد ناگهانی کمر می شود.

در چه سنی احتمال ابتلا به دیسک بیشتر است؟

معمولا این بییماران در محدوده سنی بین 20 تا 45 سال قرار دارند.

اگر چه با بالا رفتن سن دیسک شروع به از دست دادن آب درون هسته ا ی خود  می کند و به این ترتیب انعطاف پذیری خود را از دست می دهد.اما با بالا رفتن سن احتمال فتق دیسک افزایش نمی یابد.

کمر درد ناشی از دیسک کمر چه علائمی دارد؟

• درد ممکن است به صورت مبهم یا چاقو مانند گزارش شود.
  • درد ممکن است به صورت ناگهانی و شدید یا به صورت تدریجی بروز کند.
  • درد با سرفه ،عطسه،مسافرت طولانی با ماشین و نشستن تشدید می شود.
  • در وضعیت نشستن طولانی اغلب  بیماران از جابجایی درد از ناحیه تحتانی کمر به سمت ساق پا شکایت دارند.
  • درد معمولا در یک سمت بیش از سمت دیگر است.

درمان بیماران با عارضه ی فتق دیسک(دیسک کمر )کدامند؟

الف)استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی با تجویز پزشک

ب)استراحت،در مجموع بهتر است بیمار 3-4 روز استراحت مطلق داسته باشد به گونه ای که بیمار به صورت طاق باز دراز کشیده باشد،مفصل ران و بازوی بیمار را در حدود 45-60 درجه خم نموده و با کمک پتو یا بالشت این وضعیت را برای بیمار حفظ نمایید، 4-10 روز به بیمار استراحت نسبی داده میشود.

ج)استفاده از کمربند طبی،در مرحله استراحت نسبی به منظور کمک به بیمار در جهت جلوگیری از افزایش فشار بر دیسک مهره ای ، می توان از یک کمر بند طبی برای بیمار استفاده نمود که این کار با جلوگیری از حرکاتی که سبب حرکت دیسک به خلف می شود صورت می پذیرد.

نکته : در هیچ شرایطی از این کمربند ها نباید 24ساعته استفاده شود ، اما استفاده از کمربند ها به همراه تمرینات ورزشی زیر نظر فیزیوتراپیست ها می تواند نتیجه ی خوبی در کاهش درد و افزایش ساپورت برای بیمار داشته باشد .معمولا به بیمار توصیه می شود تا روز دهم به صورت ممتد استفاده نماید و بعد از آن نیز تا سه هفته به صورت متناوب از آن استفاده نماید.

چه روش های فیزیوتراپی برای درمان دیسک کمر موثر می باشد؟

تکنیک های آزاد سازی عصب،ورزش درمانی،لیزر درمانی،رعایت بهداشت کمر،آب درمانی زیر نظر فیزیوتراپیست.

درد ناشی از دیسک کمر در کجای بدن خود را نشان می دهد؟

• بیمار معمولا از درد در ناحیه تحتانی کمر شکایت دارد.
  • در برخی موارد بیمار از درد بخش خلفی باسن و ران نیز شکایت می کند.
  • درد ساق پا ممکن است به دنبال درد پشت ظاهر شود که بیشتر موارد به صورت یک طرفه و معمولا شدید است.
  • ممکن است با بروز درد ساق ، درد کمر بین رود.

نویسنده : فیزیوتراپیست ابوالفضل فارسی،نظام پزشکی ف-1959